۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲

طاهریان:

عملیات احداث سد بش قارداش ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

عملیات احداث سد بش قارداش ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بجنورد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از پیشرفت ۲۷ درصدی عملیات سد بش قارداش بجنورد خبر داد.

کاظم طاهریان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به احداث سد بش قارداش در بالادست بوستان و تفرجگاه ملی بش قارداش در پنج کیلومتری جنوب بجنورد، اظهار کرد: این سد با هدف تامین آب بخشی از اراضی و باغ های پایین دست در ایام کم آبی، تامین آب مصرفی فضای سبز پارک تفریحی بش قارداش و همچنین توسعه فضای تفریحی و جاذبه های گردشگری از جمله ایجاد و گسترش ورزش های آبی در دست ساخت است.

وی با بیان این که  احداث سد ذخیره ای بش قارداش بجنورد از تابستان سال ۹۲ آغاز شده است، اضافه کرد: عملیات احداث این سد در حال حاضر ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طاهریان با بیان این که سد بش قارداش از نوع خاکی با هسته رسی، با طول تاج ۴۱۲ متر، عرض تاج هشت متر، ارتفاع تاج از بستر ۲۵ متر و حجم مخزن آن یک میلیون و ۸۴۰ هزار متر مکعب است، افزود: برای ساخت این سد تاکنون ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز به ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی با اشاره به این که برای ادامه کار ساخت این سد در سال جاری ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است، افزود: طرح سد مخزنی بش‌قارداش و تاسیسات وابسته آن شامل یک بند انحرافی، یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال بوده و توان تنظیم این سد نیز یک میلیون و ۵۷۰ هزار متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در پایان اظهار کرد: افزون بر سد بش قارداش چهار سد جدید دیگر نیز در این استان در دست ساخت است که بین ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بنا به اعلام شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در این استان شش سد ساخته شده در حال بهره برداری وجود دارد که این سدها در مجموع توان ذخيره ۲۴۹ ميليون متر مكعب و توان تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون متر مکعب آب را در طول سال داشته و ۲۰ هزار و ۶۷۰ هكتار زمين كشاورزي و باغ را نیز زير پوشش شبكه هاي آبياري خود دارند.

همچنین با تکمیل و بهره برداری از پنج سد در دست احداث در این استان مجموع گنجایش مخازن سدهای خراسان شمالی به ۳۳۰ میلیون متر مکعب و توان تنظیم سالانه آنها به بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

کد خبر 2581779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha